Výuka myslivosti v současnosti na Střední lesnické a Střední odborné škole ve Šluknově
Současná koncepce moderní výuky předmětu myslivost na středních lesnických a středních zemědělských školách a učilištích vychází z Rámcově vzdělávacích plánů (RVP) vydaných Ministerstvem školství a tělovýchovy. Rámcové vzdělávací plány jsou jednotlivými lesnickými školami rozpracované do Školních vzdělávacích plánů. Předmět myslivost tak může být zařazen do výuky v různých ročnících, obvykle se učí v hodinových dotacích 66 až 99 hodin.
Podle znění Školních vzdělávacích plánů obsahuje předmět myslivost tematické celky Myslivost jako společenský jev, ve kterém se žák seznamuje s významem myslivosti, s pojetím myslivosti v různých zemích a kulturách, základními pojmy vycházejícími ze znění zákona o myslivosti, historií myslivosti, mysliveckými zvyky a tradicemi.
V tematickém celku lovecké střelectví se žáci věnují rozdělení zbraní, složení jednotlivých částí loveckých palných zbraní a střeliva, učí se bezpečnému zacházení s loveckou palnou zbraní při střelbě na střelnici i při praktické lovecké střelbě, žáci se naučí ošetřovat lovecké palné zbraně a střeleckou výzbroj, jsou seznámeni s povinnostmi při ukládání, nošení a používání palné zbraně vyplývající držiteli zbraně ze zákona.
V tematickém celku myslivecká kynologie se žáci učí poznat a popsat plemena loveckých psů, jsou seznámeni s výcvikem psa v poslušnosti a v honitbě, věnují se problematice svodů, výstav a pracovních zkoušek psů, učí se znát choroby psa a zásady veterinární péče o loveckého psa.
V tematickém celku péči o zvěř a lov zvěře jsou seznámeni s bionomií významných druhů zvěře, dále s pojmem honitba a kvalita a úživnost honitby, učí se zásady přikrmování a ochrany zvěře v době nouze, jsou seznámeni s nemocemi zvěře a s veterinární péčí o zvěř. Žáci se učí znát chovatelská hlediska při průběrném odstřelu zvěře, učí se znát intenzivní chovy zvěře a zásady veterinární problematiky zvěře.
V tematickém celku lov zvěře se žáci učí zjišťovat přítomnost zvěře podle stop, určovat druh, věk, pohlaví, zdravotní stav a chovatelskou hodnotu pozorované zvěře, jsou seznámeni se způsoby osamělých i společných lovů zvěře odstřelem. Žáci se učí orientovat ve specifických způsobech lovu a odchytu zvěře, dále jsou seznámeni se značením postřelené zvěře, dohledávkou a dosledem, učí se správně vyvrhovat zvěř, ošetřovat zvěřinu a nakládat s ní v souladu s veterinárními předpisy. Žáci by měli umět sami vypreparovat trofej.
Nedílnou součástí teoretické výuky jsou předmětová cvičení. Žáci se seznámí s přípravou a organizací honu nebo naháňky, sami na sobě si zkusí práci honců, někteří později i střelců. Mohou si vyzkoušet práci závodčích, zúčastní se stavby výlože, výřadu, mohou se podílet na vývrhu a rušení zvěře nebo zvěřiny. Při povinných kulových a brokových střelbách musí žáci prokázat praktické dovednosti při bezpečném zacházení se zbraní, sborce a rozborce zbraně, popisu hlavních částí zbraně a loveckého střeliva. Nakonec si žáci mohou vyzkoušet svoje střelecké umění při střelbě z malorážky i kulovnice na mezinárodní nebo redukovaný terč zvěře a při střelbě na asfaltové holuby na baterii nebo loveckém kole. Teoretická a praktická střelecká příprava může vyvrcholit úspěšným složením zkoušek z odborné způsobilosti pro držení zbrojního průkazu, které některé lesnické školy organizují ve spolupráci s PČR.
Příprava chovatelských přehlídek trofejí je vítanou příležitostí pro žáky většiny lesnických škol, vyzkoušet si v praxi odhad věku, chovné hodnoty i bodování vystavovaných trofejí, sledovat práci hodnotitelských komisí, nainstalovat trofeje a připravit důstojné lovecké prostředí a atmosféru.
Uctívání tradice sv. Huberta formou se na většině lesnických škol provádí organizováním tradiční Hubertské jízdy. Díky dlouhodobé spolupráci lesnických škol s vedoucími trubačské školy Mgr. Dudou a JUDr. Vackem žáci sami interpretují hranou i zpívanou část Hubertská mše.
Vzdělávací proces doplňují volnočasové aktivity žáků. V jejich rámci si mohou žáci prohlubovat znalosti navštěvováním zájmových kroužků myslivosti, sokolnictví, troubení na lesnici nebo borlici, střelectví a vábení. Žáci lesnických škol se stali několikanásobnými mistry Evropy ve vábení jelenů.
Praktická výuka myslivosti probíhá formou praxí ve školních honitbách a polesích. Žáci se učí pečovat o zvěř ve školních honitbách, stavět a opravovat myslivecká zařízení, sbírat a uskladňovat plody pro zimní přikrmování zvěře. Žáci se učí znát, aplikovat nebo vyrábět prostředky pro ochranu lesa proti škodám způsobeným zvěří. Žáci by si měli osvojit zásady vedení společných lovů.
Již od věku 16 let let mohou podle současné právní úpravy žáci středních škol získat lovecký lístek a zbrojní průkaz pro lovecké zbraně, kdy pak mohou v rámci výuky vykonávat shora uvedenou činnost. Po úspěšném ukončení studia na střední škole, může absolventu takovéto školy být vydán lovecký lístek pro české občany a to jak na dobu určitou tak na dobu neurčitou. Zároveň úspěšným absolutoriem střední školy zakončeného maturitní zkouškou žák získává kvalifikaci pro výkon funkce mysliveckého hospodáře, či lektora nebo zkušebního komisaře pro kurzy uchazečů o lovecký lístek nebo kurzy pro myslivecké hospodáře.
Po získání loveckého lístku a zbrojního průkazu mají žáci možnost provozovat výkon práva myslivosti ve školních honitbách. Například ve školní honitbě Knížecí Střední lesnické školy a Střední odborné školy ve Šluknově musí žáci před vydáním povolenky splnit sběr plodů pro zimní přikrmování zvěře odpracovat deset hodin v rámci zájmové činnosti při údržbě nebo budování nových mysliveckých zařízení, mysliveckých políček, ochraně dřevin, údržbě loveckých chodníků.